Hyundai bouwt waterstofauto’s voor Zweden en Denemarken

Anderhalve maand geleden werden we blij verrast door de aankondiging van Ford, Mercedes en Nissan. Al in 2017 verwachtten zij samen te beginnen aan de productie van brandstofcel-technologie voor auto’s. Het Koreaanse Hyundai overtoept de concurrentie en kondigt een (kleine) serie auto’s op waterstof aan voor 2015.

Brandstofcel-auto’s opeens dicht bij massaproductie?

Het prototype van de Hyundai ix35 op waterstof heeft de eerste straatkilometers achter de rug en al over twee jaar gaat de Koreaanse autobouwer over tot de levering van in totaal 1000 stuks (verdeeld over twee floten). In Kopenhagen en Skane (Zweden) zal hiermee ervaring opgedaan worden voor grotere series in de toekomst.

Wanneer Hyundai klaar is voor de individuele verkoop (misschien ook nog in 2015) hopen ze de auto voor richting de 50.000 dollar te kunnen aanbieden. Voor een Hyundai nog steeds aardig aan de prijs natuurlijk, maar gezien de stand van de technologie zeer betaalbaar.

600 km actieradius met fuel-cell hybride

De brandstofcel in de wagen is bedoeld als ‘range extender’, net als de benzine motor in bijvoorbeeld de Opel Ampera. De ix35 krijgt een accupakket van 24kWh, wanneer de accu’s leeg dreigen te geraken schiet de brandstofcel bij.

Het voordeel van de brandstofcel is dat deze het accupakket direct kan opladen, de gelijkstroom is hiertoe eenvoudig en precies goed te kiezen. Een nadeel ten opzichte van de benzine-oplossing van de Ampera is vooralsnog de beschikbaarheid van waterstof. Mits je een tankstation kunt vinden verschaffen de accu’s en 5.6 kg aan gecomprimeerd waterstof de ix35 een reikwijdte van net geen 600 kilometer.

Bron & ImageCredit: ExtremeTech

Dit vind je misschien ook leuk...