Het strand van Terschelling geeft 8 impact-startups een boost

Michiel, via Flickr Creative Commons

Update: Tijdens duurzaamheidsfestival Springtij organiseren ASN Bank en adviesbureau Accenture Startup on the Beach. Het evenement op Terschelling helpt wereldverbeterende ondernemers de markt effectiever te bestormen.

Samen met CEO’s en politici grote startup-uitdagingen tackelen

Het Springtij Festival biedt in het weekend van 22 september 2016 voor de tweede keer een podium aan Startup on the Beach. Het evenement brengt startups in contact met CEO’s, wetenschappers en politici, die de duurzame ondernemers helpen doorgroeien met kennis, ervaring en contacten.

Update 12 juli 2016: Deelnemers bekend.

De organisatie heeft de startups die dit jaar naar Springtij komen bekend gemaakt. In het vierde weekend van september pitchen deze acht jonge ondernemingen op het strand van Terschelling.

Hieronder het oorspronkelijke bericht van 23 mei 2016:

Startup on the Beach is geen innovatiewedstrijd. De organisatie vraagt een kwetsbare opstelling van de startups. Deelnemers vertellen waar ze mee bezig zijn en wat de grootste uitdaging is waar de onderneming nu tegenaan loopt. Vervolgens heeft het aanwezige publiek de kans de startups te ondersteunen met ervaring, expertise en welkome introducties tot het eigen netwerk, om zo specifieke groeidrempels uit de weg te helpen.

Een verfrissende aanpak tussen de startupcompetities, die de ondernemers juist dwingen tot een korte pitch vol zelfverzekerde bluf. In 2015 maakten onder meer de startups In Ovo, Spireaux, Finch Buildings en Elemental Watermakers gebruik van de kennis en ervaring van het Springtijpubliek.

Voedzame verse algen en duurzame drinkwaterproductie

“Het heeft mij een hoop nieuwe energie gegeven”, zegt Tim van Koolwijk, oprichter van Spireaux. Van Koolwijk bouwt bioreactoren die de voedzame alg spirulina vers en lokaal produceren. Tijdens Springtij 2015 kwam van Koolwijk in contact met ervaren spelers uit de Nederlandse voedingsindustrie. “Het is voor mij een van de meest vruchtbare weekenden van het afgelopen half jaar geweest”, zei Van Koolwijk na afloop. Kort na het duurzaamheidsfestival op Terschelling won Spireaux in Utrecht de ASN Bank Wereldprijs.

De Nederlandse startup Elemental Watermakers heeft ook veel aan de editie van 2015 gehad, zegt mede-oprichter Sid Vollebregt: “Deelnemers hebben echt hun netwerk voor ons geopend. Startup on the Beach heeft ons zeker verder geholpen met de uitdagingen die we hebben voorgelegd.” Vollebregt ontwikkelt en installeert met zijn compagnons systemen die, met behulp van duurzame energie, veilig drinkwater produceren uit zeewater.

De werving voor editie 2016 is in volle gang. Duurzame ondernemers uit Nederland en België, met een concreet businessplan én een concrete uitdaging, kunnen zich nu aanmelden voor deelname. In juli maken ASN Bank en Accenture de geselecteerde startups bekend. Zij maken het hele Springtij Festival gratis mee en krijgen een weekend lang alle ruimte om te sparren met de meer dan 400 topmensen, wetenschappers, politici en andere duurzame festivalgangers die 22 september naar Terschelling komen.

Startup on the Beach staat los van de innovatiewedstrijden van Accenture en ASN Bank. Deelname aan de Innovation Awards en/of de ASN Wereldprijs wordt wel aangemoedigd.

Imagecredit: mi chiel, via Flickr Creative Commons (Cropped)

You may also like...

WattisDuurzaam gebruikt cookies (en diensten die cookies plaatsen) om de site te verbeteren.